vrijdag 10 juli 2009

Takematsu Shougakko en fotos van mijn hostgezin Fukutomi

Gisteren had ik geen tijd en zin om een blog te schrijven. Hadden namelijk de hele dag geoefend voor de Arigatou Event. Geen boeiende dingen te vermelden, maar het was wel supervet en supergezellig!
Vandaag gingen we naar een Japanse basisschool, waar we interactief de Japanse kinderen moesten onderwijzen over ons land. Ik kreeg samen met Elizabeth (Liz) uit Canada en Riechan (OSAKA KARA!) groep 1 voor mijn kiezen. Wat zijn die kinderen energiek! En wat kunnen ze schreeuwen en gillen! Met alle respect, maar broeder Tuk is er niets bij. We speelden spelletjes als rock-paper-scissor, fruit basket en colour basket. Ik zat daar tussen de 6 jarigen te spelen, te eten (lunch) en te lachen. Het was zo leuk! Maar zo vermoeiend. Om tien over tien begonnen we met docent spelen, en eindigden om half drie. De kinderen lieten mij allerlei soort insecten aan mij zien die ze hadden in de klas (beetlebugs, sprinkhanen en een krab... heb ze ook vastgehouden), maakten tekeningen voor mij en waren constant met mij aan het stoeien, mijn hand aan het vasthouden en vragen te stellen in Kyuushuuben (dialect in Nagasaki) die ik vaak niet kon verstaan. In de speelpauze heb ik met de kleuters gevoetbald.
Aan het eind van de dag kon je ons alle drie opvegen. Ik moet morgen een speech houden in het Japans, dus na drieen hadden Riechan en ik de script voor morgen nog even doorgelezen en eventuele spelfouten eruit gepikt.
Daarna hielden we een discussie met het schoolhoofd en de hoofddocent, die deze dag voor ons mogelijk maakte. Vergeleken met Nederland is het schoolsysteem veel effectiever en zijn de docenten strenger voor de kinderen. Ik heb nu alle respect voor iedereen die dag in dag uit met kinderen werkt. Meer dan ik ooit had gehad.
Okaasan kwam mij samen met Ryoukouchan ophalen. We gingen een mobiel kopen om te gebruiken in Japan, aangezien mijn mobiel het hier niet doet. Toen ik vroeg hoeveel het was, zei okaasan dat het mijn verjaardagskado was van de Fukutomi familie. AAAAAH! Dat was zo aardig. Ik weet niet hoe ik ze kan terugbedanken. Nog niet. Ik heb dus een mobiel nu! Martijn heeft mijn nummer, dus Tanukiboys; als jullie mij willen bellen moet je bij de Hofnar zijn. Eenmaal thuisgekomen hebben we avondgegeten (ebi fry, rijst en stew... UMAI!). Daarna hebben we fotos gemaakt van de familie! Hier komen ze!

Omura Nagasaki Westside!
Peace for life!
Leukste foto :)
Vlnr. Pichayachan, ik, otousan Mamoru, okaasan Sasano en Ryoukouchan

2 opmerkingen:

  1. Osu (ofzo) Bhai !

    Hhahahaahah leuk man, die foto's. Ze zien er zo chill uit, en dat zijn ze waarschijnlijk ook : D Weet je van wie ik een bigass poster/foto heb? Juist! Michael Jackson:D Echt kapot groot dat ding gek. Nu heb ik naast Jimi Hendrix nog een legende in mijn kamer hangen ;)

    vind het echt zo leuk dat je het zo naar je zin hebt, alsof je thuis bent, neh?

    Ik heb mezelf voorgenomen je elke dag een mailtje te sturen (ook omdat ik nu weet dat je elke dag je mail checkt, anders heb je er geen drol aan XD). Hou ik je gewoon up to date ;) ... en dan heb ik gelijk een excuus om elke dag op de pc te mogen :D hahahaha

    Ik kan niet geloven hoeveel impact de Nagasaki geschiedenis op jou heeft gehad. Je moet het me nog een keer gedetailleerd uitleggen, want je beschrijft het heel globaal. Ik zou er ook meer over te weten willen komen.

    Maar is goed, hier weer een big-ass reactie (wou je toch? Alsjeblieft! :D ).
    De beloofde mailtjes krijg je zowieso, je weet zelluf toch !

    P.S. Die foto's van ons komen er ook aan, zodra ik weet waar ze zijn en de pc meewerkt. xD

    Hou van je !
    xx Nien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Lal,
    Alles goed? Leuk verhaal over het onderwijs in Japan. Als je schrijf lijkt het wel alsof ik erbij ben. Dank je wel daarvoor. Was zelf ook heel erg geroerd door het verhaal van de slachtoffer van de atoombom. Maar helaas is het zo dat slachtoffers van alle oorlogen er slecht van afkomen. Laat dit een goed voorbeeld zijn. Heal the world!!!!!

    Heb je gemist bij de herdenkingdienst van MJ. Toevallig was je op dat moment online met Nin.

    Aardig van je gastfamilie om je een verjaardagscadeau te geven. Zouden ze een etentje leuk vinden dan trakteer jij?
    Doe de hartelijke groeten aan de Fukutomi family en bedankt ze hartelijk dat ze zo goed voor je zorgen.

    Broeder Tuk zegt dat je lief ben en dat je hem moet bellen en dat hij darkwite pokemone wil hebben???????????? Dat je gelukkig moet zijn in Japan. Dikke knuffel en kusjes.

    Lal, ik ga ophouden, anders blijf ik typen. Berich je morgen weer over de wel en wee vanuit Zoetermeer. Leuke foto's trouwens van de familie en de groep.

    Een fijne dag morgen (parentsday).

    Dikke knuffels en kusjes
    I L Y

    BeantwoordenVerwijderen